Na co se připravit před první schůzkou se svatebním koordinátorem?

25.01.2018

Čeká Vás svatba a rozhodli jste se pro svatebního koordinátora? Tak Vás jistě čeká první společná schůzka. Právě tato schůzka může ovlivnit mnohé. Proto je dobré se na ni také dobře připravit. Ale jak?

Svatba je Váš velký den. To není žádná nová informace. To podstatné sdělení je ale právě v této větě. Je to VÁŠ den. Není to den D Vašich hostů, byť tu svatbu často děláte především pro ně, není to ani den rodičů a už vůbec ne den Vašeho svatebního koordinátora. Je Váš. Svatba by měla být především dle Vašeho obrazu a něčím, v čem se budete cítit dobře. Něčím, co Vám bude blízké. A to za Vás nerozhodne ani nevybere svatební koordinátor, tedy neměl by, pokud ho o to výslovně nepožádáte.

Proto je dobré jít na první schůzku už s lehčí přípravou a využít tak čas s koordinátorem opravdu na maximum. To první, čím je potřeba začít, je výběr koordinátora, který sedne Vašemu naturelu a také naturelu Vašich hostů. Jestli funguje ta správná chemie, poznáte většinou již během první schůzky.

Předtím, než se poprvé potkáte se svým svatebním koordinátorem, si odpovězte na pár základních otázek. Zdají se být jednoduché nebo zbytečné, ale věřte mi, že Vám právě tyto otázky pomohou si ujednotit společné představy a požadavky. Můžete totiž společně plánovat svatbu, ale často má každý z partnerů trochu jinou představu a je fajn si ještě před schůzkou najít nějaký společný směr. Nezřídka se právě až u těchto otázek partneři dozvědí, že se jejich představy liší. A to je přece lepší řešit doma v klidu :-). Pokud se ale společný názor nedaří najít, nezoufejte, i to patří k přípravě. Od toho je také koordinátor. Zkušený koordinátor Vám jistě pomůže najít řešení, které bude vyhovovat oběma.


Jaké otázky byste si tedy měli nejprve položit? Každá z těch otázek je téma minimálně na jeden článek.


Jaký typ obřadu a svatby byste si přáli?

Chcete civilní obřad nebo je alespoň jeden z Vás pokřtěný a chcete obřad církevní? Nebo máte nějaký netradiční koníček či nějaký společný zájem a chtěli byste ho do svatby promítnout? Sníte o důstojném obřadu na zámku nebo o party na statku? Je to na Vás.

Kolik lidí na svatbě chcete mít?

Je dobré vědět, zda chcete obřad pouze v úzkém rodinném kruhu nebo velkou svatbu o 50, 100 nebo 300 lidech. Podle toho pak také zřejmě budete vybírat lokaci a také celkový průběh svatby. Na schůzku nemusíte jít s konkrétním počtem. Navíc - věřte mi, že často přesný počet nevíte ani do posledního dne před svatbou. Ze zkušenosti vím, že když někdo přijde s počtem 100 lidí, bývá to svatba pro cca 70, když přijdou s počtem 80 lidí, nakonec jich bývá kolem padesátky. Hodně lidí často odpadá po prvním celkovém nástřelu svatebního rozpočtu.

Preferujete svatbu venku nebo uvnitř?

Už na začátku byste v tom měli mít jasno. Svatby venku jsou překrásné, romantické, ale mají i svá rizika. Svatby uvnitř nemusí být tak malebné (samozřejmě záleží na prostoru), ale zase budete mít klidnější spaní. Co si nachystáte a vymyslíte, to s velkou pravděpodobností může proběhnout přesně podle Vašich představ. U svateb venku rovnou počítejte i s tzv. mokrou variantou, a to tak, aby to neuškodilo vašemu výslednému dojmu ze svatby.

Chcete svatbu na jednom místě nebo plánujete přejíždět?

Tato otázka Vám poměrně jasně určí kritéria výběru svatebního místa, ale také výběr a požadavky na dodavatele. Poměrně zásadně to ale také ovlivňuje požadavky na koordinátora. Pokud Vaše svatba bude probíhat na více lokacích a máte jen jednoho koordinátora a není Vám k ruce ještě asistent, uvědomte si, že se během svatebních příprav děje víc věcí najednou, a to i na různých místech. Chce to více nasazení, kreativity a propracovaného plánování. Zamyslete se nad tím, zda chcete a potřebujete na svatbě přejezdy a jestli to Vaši hosté skutečně ocení.

Kolik do svatby chcete investovat?

O penězích se nikdo nebaví rád, zvláště když jde o to, kolik jich musí zaplatit. Ale je to na místě. Vůbec se nebojte toho, že když řeknete 200 tisíc, najednou Vám bude koordinátor nabízet stejné služby za dražší peníze. To ne. Je to spíše vodítkem, podle čeho se řídit nejen při výběru dodavatelů, ale i v celkovém směřování svatby. Pokud máte napjatý budget a víte, že svatbu nechcete za více jak třeba 50 tisíc, vyhněte se raději zámkům a drahým lokacím a zkuste rovnou vymyslet způsob, jak udělat společnými silami skvělou svatbu za málo peněz. Způsobů, jak toho dosáhnout, je spousty. Koordinátor by Vám měl umět poradit, jak využít Vaše peníze co nejefektivněji a navrhnout řešení, která Vám budou vyhovovat.

Co vlastně od koordinátora očekáváte a co chcete?

Někdo se chce jen poradit, někdo chce mít při plánování k ruce toho správného parťáka, který pomůže tam, kde Vy si nevíte rady nebo nevíte, pro co se rozhodnout. Někdo naopak chce krásnou svatbu, kterou pro něj připraví někdo jiný, než je on sám. Třeba máte již spoustu vybraných a prověřených dodavatelů, nebo naopak potřebujete s výběrem a komunikací s dodavateli pomoci. Nastavte si už na začátku s koordinátorem jasná pravidla. Stejně tak si domluvte způsob komunikace, frekvenci schůzek, atp. Předejdete tak zbytečným nedorozuměním.

Především se nenechte do ničeho nutit, nechte si poradit. Společně to určitě zvládnete. Svatební koordinátor je zde pro Vás.

-

Veronika Slavíková, svatební koordinátorka, Svatba v klidu.cz